Interview Meubel+
Het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat een kunstschilder zich ontwikkelt tot meubelontwerper en -maker. Toch startte Martijn Renier in 2000 met zijn eigen meubelmakerij, ook Renier geheten. Zelf vindt hij zijn keuze overigens niet zo verrassend.
‘Mijn schilderijen waren tijdens mijn opleiding al heel vaak installaties.’
Met zijn huidige ontwerpen wil Renier een verhaal vertellen. Maar wel één met weinig middelen, waarbij hij zich regelmatig de vraag stelt wat nu het praktisch nut is van zijn meubels. Dat resulteert in verschillende typen kasten, tafels en verlichting. Maar ook in keukens en projecten. ‘Less is more, denk ik altijd. Ik kijk hoe ik op een simpele manier een goed meubel kan maken, met niet te dure materialen bijvoorbeeld. Liever besteed ik aandacht aan het maken van mijn eigen materiaal of aan het gebruiken van de eigenschappen van het betreffende materiaal.’ Een voorbeeld daarvan is zijn patchwoodserie. Deze serie heeft, zoals niet al te vaak voorkomt in het werk van Renier, slechts één kleur. ‘Het is de nerfrichting van het patroon van de houtsoort dat kleur geeft aan deze meubels.’
full centre piece
Verder is opvallend kleurgebruik een belangrijk kenmerk in het werk van Renier en daarnaast een manier om zijn kennis als kunstschilder met zijn huidige werk te combineren. Door die uitdagende kleurcombinaties zijn het vaak de avontuurlijkere types die geïnteresseerd zijn in zijn werk. ‘Ik gebruik soms kleuren die licht vloeken. Al met al ga ik op zoek naar spannende kleurcombinaties. Voor een klant is dat best een stap, zo’n kleurrijke kast in huis. Vaak worden mijn meubels gebruikt als een soort ‘full centre piece’. Iemand wil nog iets geks in huis, om de inrichting helemaal af te maken.’
Renier produceert zijn meubels nu nog vooral in enkele stuks. ‘Het maken van mijn meubels gaat heel ambachtelijk. Daarvoor werk ik nu samen met zo’n tien man.’ Nu hij steeds grotere opdrachten begint te krijgen, wordt schaalvergroting echter wel een optie. ‘Ik krijg steeds vaker de opdracht om meerdere projecten voor één opdrachtgever te maken. Daarvoor gaat het zeker lonend zijn om in de toekomst meer in machines te investeren, zoals in een een CNC machine.’
Vloer
Het werk bij zijn klanten thuis is voor Renier één van de leukste aspecten van zijn werk. ‘Voor mij is het essentieel dat het meubel past bij de ruimte van de klant. Ik ben pas tevreden als ik het gevoel krijg dat het meubel er al stond. Zo hou ik me bezig met het type vloer en de kleur van de ruimte en zorg ervoor dat die terugkomt in het meubel.’ Een voorbeeld daarvan zijn de ‘uneven matters’ kasten. ‘Regelmatig laat ik daar de materialen die voorkomen in de vloer van de klant terugkomen in de kleur van de kast.’
Bovendien stimuleert die wisselwerking het creatief proces. ‘Het is een manier om op ontwerpen te komen waar ik anders nooit aan had gedacht. Bovendien vloeien daar weer andere opdrachten uit voort. Een potentiële klant ziet iets, op een beurs bijvoorbeeld, en komt vervolgens naar mij toe om aan te geven dat hij iets in die richting wil. Zo is bijvoorbeeld de Patchwood en Suite kast ontstaan, vanuit een kleiner kastje dat iemand op de beurs had gezien. Ook de koffiebar bij Man met Bril komt weer uit een kleiner kastje voort. Zonder mijn klanten was ik daar nooit op gekomen.’